copy highlighting slash
Edukacja

Oddajemy do dyspozycji darmowe materiały do pobrania - licząc, że będą wartościową bazą wiedzy dla rodziców naszych Pacjentów

a baby patient in the office
Adaptacja w przedszkolu. "Oswajajmy" przedszkole poprzez czytanie książeczek o nim, słuchanie piosenek, "zamienianie" misiów i lalek w przedszkolaki. Mniej boimy się tego, co znane! Omówmy z Dzieckiem co będzie się po kolei działo w przedszkolu. Warto narysować plan. Można nawet spróbować dać Dziecku plan by podczas pierwszych dni adaptacji skreślało sobie już wykonane czynności i wyraźnie widziało ile czasu zostało do przyjścia Konkretnie umawiamy się Rodzica. z Dzieckiem kiedy przyjdziemy, odwołując się do czynności- na przykład: "Będę po malowaniu farbami". I nigdy się nie spóźniamy! Lepiej wolniej niż szybciej! Do przedszkola wychodzimy spokojnie, powoli się ubieramy, Nie poganiamy Dziecka- takie działania mogłyby tylko niepotrzebnie nasilić stres. Rodzic sam musi uwierzyć, że przedszkole jest fajne! Dziecko wyczuwa emocje Rodzica. Rodzic, który się boi = Dziecko, które się boi. Żegnamy się spokojnie, ale nie przedłużamy pożegnania. Mówimy coś pozytywnego, np.: "Baw się dobrze". Możemy przypomnieć, że "przyjdziemy po malowaniu", przybijamy piąteczkę i wychodzimy. Nie wychodzimy po kryjomu ani nie dajemy się "wyrzucić" z sali. Może to zaburzyć poczucie bezpieczeństwa Dziecka, zwiększyć Jego stres. Dziecko zawsze powinno wiedzieć o tym, że wychodzimy - pożegnajmy się
#przedszkole
Adaptacja w przedszkolu
Co wpływa na budowanie motywacji? Wspierać, ale nie zastępować. Zdarza się, że Dorosły wykonuje coś za Dziecko "bo tak jest szybciej". Jeżeli taka sytuacja się powtarza Dziecko może stracić motywację do podejmowania danego działania, ponieważ ma poczucie, że i tak nie będzie w tym wystarczająco dobre (ktoś już kilkakrotnie udowadniał Zauważanie wykonywanej przez Dziecko pracy Mu, iż jest w tym lepszy) Ignorowanie włożonego przez Dziecko wysiłku bardzo negatywnie wpływa na Jego chęć do podjęcia po raz kolejny danego rodzaju działania. Nawet jeśli efekt nie jest do końca zgodny z oczekiwanym, na motywację lepiej wpłynie przekazanie konstruktywnych uwag niż brak jakiejkolwiek reakcji. Warto informować o celu działania Na przykład podczas terapii logopedycznej warto wyjaśnić Dziecku, że ćwiczenia, które wykonuje są po to żeby lepiej wymawiał jakąś głoskę. Krytykowanie obniża motywację Podkreślanie, chwalenie pozytywnych zachowań wpływa na ich powtarzanie. Częsta krytyka może wpłynąć na nasilanie się frustracji lub wycofanie z działania.
#emocje
Co wpływa na budowanie motywacji?
Przywiązanie- co to takiego? Przywiązanie – emocjonalna więź z określoną osobą. Przywiązanie bezpieczne Opiekun traktowany jako "bezpieczna baza", dzięki której można poznawać otoczenie. Gdy znika, Dziecko reaguje niepokojem. Gdy się pojawia, Maluch łatwo daje się pocieszyć Opiekunowi, dosyć szybko wraca do stanu równowagi i eksplorowania środowiska. Przywiązanie lękowo- ambiwalentne Dziecko jest zaniepokojone przed i w trakcie rozdzielenia z Opiekunem. Po jego powrocie Dziecko niechętnie się oddala, przez co w niewielkim stopniu poznaje otoczenie. Przywiązanie lękowo- unikające Dziecko nie przejawia oznak stresu w momencie gdy Opiekun opuszcza pomieszczenie, nie zwraca na to uwagi. Gdy wraca, Dziecko zwykle nie reaguje bądź ignoruje Opiekuna. Często bawi się samo. CIEKAWOSTKA Zachowania związane z przywiązaniem mogą ujawniać się w pewnych sytuacjach w dorosłości- są one bezpośrednią kontynuacją zachowania przywiązaniowego z dzieciństwa (Bowlby, 1969). Relacje z Opiekunem z dzieciństwa są związane z zachowaniami, które prezentujemy w dorosłości w relacji z partnerem.
#emocje
Przywiązanie - co to takiego?
Budowanie zdań- jak wspomóc Dziecko? Dzieci ucząc się mowy mają często tendencję do wypowiadania się jednym słowem. Wobec tego warto wspomagać je w budowaniu zdań. Warto ćwiczyć w oparciu o materiał obrazkowy. Można zadawać pytania pomocnicze, typu: Kto? Co robi?. Znacznym ułatwieniem jest pokazanie ilości elementów w zdaniu. Można to zrobić na przykład układając pod obrazkiem odpowiednią ilość klocków, rysując właściwą liczbę kresek, itd. Jeśli Dziecko potrzebuje większego wsparcia można posłużyć się obrazkami symbolizującymi poszczególne elementy w zdaniu: osobę, czynność, dopełnienie. W sytuacjach poza ćwiczeniowych ilość wyrazów w zdaniu można zwizualizować na palcach.
#nauka
#mówienie
Budowanie zdań - jak wspomóc Dziecko?
Co jest lepsze- zabawa czy telewizor? Gdy bawię się sam... -rozwijam się motorycznie (w zależności od zabawy dużą lub małą motorykę) -ćwiczę koncentrację -w zależności od zabawy rozwijam się w innych aspektach, np. puzzlerozwój percepcji wzrokowej -ćwiczę umiejętność planowania, np. "żeby pobawić się lalkami w rodzinę muszę najpierw zrobić dla nich domek, potem zbudować meble...", itd. -rozwijam kreatywność i wyobraźnię Gdy bawię się z drugą osobą to dodatkowo... -mogę nauczyć się bycia w relacji -rozwijam mowę -uczę się umiejętności, typu dokonywanie wyboru, czekanie na swoj kolej -rozwijam umiejętność rozpoznawania emocji i reagowania na nie Gdy oglądam telewizję (tablet, telefon)... -mniej zwracam uwagę na otaczający mnie świat- nie jest tak atrakcyjny jak "migający" obraz -często nie słucham innych dźwięków, w tym mowy ludzkiej- moja mowa również może się wolniej rozwijać -gdy oglądam przed snem mój mózg staje się bardziej pobudzony i wtedy trudniej mi zasnąć -mogę mieć większe trudności z koncentracją -mogą zdarzyć mi się trudności w kontrolowaniu emocji
#zabawa
Co jest lepsze - zabawa czy telewizor?
Co powinien umieć trzylatek? próbuję sam się ubierać, potrafię rozpoznać kształty i zaczynam rozpoznawać kolory, jeżdżę na trójkołowym rowerku, potrafię biegać, umiem posługiwać się łyżką i widelcem, trzymam kubek, wiem jak mam na imię, rozumiem dłuższe wypowiedzi, zaczynam prawidłowo wypowiadać głoski "k" i "g", zaczynam posługiwać się liczbą mnogą, zadaję bardzo dużo pytań
#trzylatek
#nauka
Co powinien umieć trzylatek?
Ćwiczenia oddechowe w wersji domowej. Jak zrobić je prawidłowo? Zabawy oddechowe są zazwyczaj na tyle atrakcyjne, że Dzieci chętnie angażują się w nie z własnej woli, poza gabinetem logopedycznym. Ważne zatem by zwrócić uwagę na kilka aspektów: Policzki Robienie policzków "jak chomik" to nienajlepszy pomysł. Gdy powietrze kierowane jest do policzków zamiast od razu przez "okienko" efektywność dmuchania spada. Policzki powinny zatem postać "chude". Jedną z częstych przyczyn dlaczego Dzieci dmuchają gromadząc powietrze w policzkach jest nauka zbyt silnego dmuchania. Siła dmuchania Wykonując zabawy oddechowe warto pokazać Dziecku różnicę pomiędzy silnym i delikatnym dmuchaniem. Nie należy uczyć wyłącznie jednego sposobu, ponieważ nie jest on adekwatny do każdej sytuacji (poza tym zbyt silne dmuchanie może mieć skutki jak te opisane powyżej). Układ warg Wargi powinny być ułożone w "okienko". Rozciągnięte wargi nie sprzyjają kierowaniu strumienia powietrza w porządanym kierunku (na daną rzecz)- "rozchodzi się ono na boki. Pozycja ciała Można stać lub siedzieć. Należy jednak przybrać taką postawę ciała by przepona nie była ściśnięta.
#nauka
#oddychanie
Ćwiczenia oddechowe w wersji domowej
50 minut "wyroku"- czyli Państwa Dziecko ma autyzm" Dziś temat, który bardzo długo uważałam za oczywistość. Jak się jednak dowiaduję     na przestrzeni kilku lat pracy wcale oczywistością nie jest. Chodzi natomiast o zbyt szybkie, często niepoparte obserwacją, badaniami stawianie diagnozy. Usłyszałam kiedyś, że dobry terapeuta to przede wszystkim dobry człowiek. Myślę, że właśnie to powinno być myślą przewodnią tego postu. Wielu Rodziców zaniepokojonych rozwojem mowy swojego Dziecka trafia do gabinetów logopedycznych. Normą powinna być wnikliwa obserwacja zachowań komunikacyjnych Dziecka, przeprowadzenie prób logopedycznych (mogą być oczywiście wplecione w zabawę), zebranie wywiadu od Rodzica. Jeżeli terapeuta ma jakiekolwiek podejrzenia związane z kwestiami zdrowotnymi dziecka, powinien zasugerować też konsultację z odpowiednim specjalistą. Dopiero taki zestaw informacji może dać terapeucie prawo do postawienia wstępnej diagnozy. Niektórym specjalistom zdarza się jednak uzurpować prawo do orzekania "wyroków" na przykład po 50 minutach spotkania z Dzieckiem. Po co?! To nie tylko brak kompetencji, ale też brak empatii. Rodzic słyszący z ust specjalisty na przykład słowo "autyzm" przeżywa ogromny stres. Nie chodzi absolutnie o to, by cokolwiek przed Rodzicem zatajać. Ale: • Informacje można przekazywać w różny sposób. Zupełnie inaczej brzmi stwierdzenie rzucone w ciągu pięciu minut podsumowania obserwacji typu: "Myślę, że Państwa dziecko ma autyzm", w porównaniu do spokojnej, empatycznej rozmowy na osobnym spotkaniu, kiedy omawiamy z Rodzicem poszczególne trudności Dziecka, proponujemy placówki, w których można szukać pomocy, itd. • Ponadto powinniśmy najpierw wykluczyć kwestie medyczne, które mogą powodować nietypowe zachowania u Dziecka. Na przykład niedosłuch. Nie zapominajmy też o kolejnej kwestii. Logopeda NIE może stwierdzić, że dziecko "MA autyzm". To wykracza poza jego kompetencje. Jego rolą jest zwrócenie Rodzicowi uwagi na pewne trudności Dziecka, jeśli takowe zauważy. Diagnozę stawia natomiast wyłącznie zespół specjalistów!
#autyzm
50 minut "wyroku" - czyli "Państwa Dziecko ma autyzm"
AAC- komunikacja alternatywna i wspomagająca Październik jest ogólnoświatowym miesiącem AAC. To święto osób niemówiących i słabo mówiących, które korzystając z różnych metod komunikowania się. AAC- dla kogo? Dla osób niemówiących lub słabo mówiącychczyli takich, które potrzebują wspomagania w komunikacji. Jakie metody? Wykorzystuje się różne metody, narzędzia w zależności od indywidualnych potrzeb. Symbol PCS Mogą być to między innymi: książki do komunikacji (z symbolami), gesty Makaton czy oprogramowania zapisane na tabletach lub Czy z osobą komunikującą innych urządzeniach. się przy pomocy AAC można porozmawiać? Oczywiście, że tak! Należy tylko pamiętać o tym, że warto wcześniej dowiedzieć się jaki zasób słownictwa ma w swoim narzędziu nasz Rozmówca. Czy AAC hamuje rozwój mowy? Jednym z głównych celów komunikacji jest zaspokajanie potrzeb. Jeżeli Dziecko nie ma możliwości by werbalnie poinformować o tym co jest dla Niego w danym momencie ważne to narzędzie do komunikacji może Mu w tym pomóc. Gdy Dziecko zauważy sprawczość swojego działania ("Proszę o coś i to otrzymuję") może wspomóc to rozwój intencji komunikacyjnej. Jeśli osoba posługująca się AAC ma "wzmocnioną" intencję komunikacyjną , a pojawi się u Niej możliwość mówienia to jest większa szansa, że z tej formy komunikacji skorzysta- mówienie jest bardziej "poręczne", szybsze i w łatwiejszy sposób
#mówienie
ACC - komunikacja alternatywna
Czas do logopedy
#logopeda
Czas do logopedy...
Czy Dorosły zawsze ma rację? Czyli "Nie płacz, nie ma powodu", "Pobaw się z tym kolegą"... Każdy Człowiek- niezależnie od wieku- ma swój własny sposób funkcjonowania, indywidualny sposób przeżywania emocji. Nie da się i nie można narzucić Drugiej Osobie żeby czuła coś inaczej tylko dlatego, bo według nas będzie to "lepsze". "Nie płacz, nie ma powodu" No właśnie...To, co nam może wydawać się nieważne, dla Dziecka być może jest bardzo trudną sytuacją, która wywołuje ogromny żal, smutek. Dlaczego wobec tego gdy Dziecko czuje smutek zabraniamy Mu płakać? "Pobaw się z tym kolegą- jest fajny" Mimo tego, że Dziecko stwierdza "nie lubię go" Dorosłym zdarza się drążyć temat i uparcie namawiać do zabawy. Pojawiają się też komunikaty : "Nieładnie mówić, że kogoś nie lubisz"- ale może taka właśnie jest prawda? Nikt nie zmusza Dorosłych żeby kogoś polubili, a jednak czasem uparcie próbujemy stosować tą "taktykę" z Dziećmi. Dziecko- tak jak Dorosły- ma prawo kogoś nie lubić i nie mieć ochoty na spędzanie z nim czasu. Czasem Dziecko przejawia "trudne zachowania", typu: płacz, piszczenie, krzyczenie, mówienie "nieprzyjemnych" komentarzy, ponieważ nie potrafi wyrazić w inny sposób swojego zdania oraz swoich emocji. To nie znaczy, że mamy prawo zabraniać Mu przeżywania tych emocji czy na siłę zmieniać myślenie, ale nauczyć jak okazać to w inny, akceptowalny społecznie sposób. Każdy ma prawo do popełniania błędów- również Rodzic w relacji z Dzieckiem. Ważniejsze jest jednak jak sobie z tym później poradzi. WNIOSEK: Słuchajmy Dzieci, bo bardzo często same wiedzą i mówią nam co będzie dla Nich najlepsze
#indywidualność
Czy dorosły zawsze ma rację?
Ćwiczenie liczebników w "warunkach domowych". W trakcie zabawy w domu (dwa klocki, trzy klocki...) Podczas wspólnego gotowania (jedno jabłko, dwa jabłka...) Jako urozmaicenie spaceru (cztery kasztany, pięć kasztanów...) W czasie zabawy na placu zabaw (dwie babki, trzy babki...) A nawet jako dodatek do kąpieli (jeden ręcznik, dwa ręczniki...) Możemy wprowadzać odmianę liczebnika w połączeniu z rzeczownikiem tworząc zdania typu: "Daj mi trzy jabłka", "Potrzebujemy jeszcze trzech marchewek", itd.
#nauka
Ćwiczenie liczebników w warunkach domowych
Gest wskazywania Pojawia się około 11 m. ż. dziecka. To oznaka wspólnego pola uwagi- "Rodzicu, zobacz to, co widzę ja!" WAŻNE! Dziecko wskazuje przedmiot, następnie patrzy na drugą osobę, ponownie na przedmiot upewniając się czy dorosły obserwuje to samo. Istnieje związek między rozwojem mowy a wystąpieniem gestu wskazywania. JAK POMÓC DZIECKU? Zwracać uwagę dziecka na otoczenie, wskazywać różne przedmioty. Nie wymuszać jednak na siłę by dziecko nas w tym naśladowało. Jeśli wystąpienie gestu wskazywania jest opóźnione warto skonsultować się ze specjalistą.
#nauka
Gest wskazywania
Granice- czy są potrzebne? Granice dają Dziecku poczucie bezpieczeństwa. Powodują, że świat staje się bardziej przewidywalny. Dziecku łatwiej zrozumieć oczekiwania Rodzica. Może podjąć próbę przewidzenia w kolejnej, podobnej sytuacji czy Rodzic dane zachowanie akceptuje czy nie. A tym samym często czy ten sposób działania jest bezpieczny. Np. granica: "idź spokojnie za rękę, po chodniku"-> zmniejszenie ryzyka wybiegnięcie na jezdnię. Dzięki nim Dziecko zaczyna rozumieć co jest "dobre", a co "złe". Granice zmniejszają stres Dziecka, bo dzięki nim może przewidzieć co będzie się działo. Są one pewnym schematem zachowań i dopasowanych do nich konsekwencji. Granice pomagają w zaplanowaniu życia rodzinnego i wzięciu pod uwagę potrzeb wszystkich członków Rodziny. Ustalając granicę mówimy Dziecku dlaczego jest ona ważna- będzie Mu ją łatwiej zaakceptować. Dziecko nie potrafi samo ustalić sobie granic. A im później my zaczniemy to robić- tym będzie trudniej. Granice są pewnymi ramami według których "poruszamy się" również w życiu dorosłym- więc wprowadzając pewne granice pośrednio ułatwiamy Dziecku funkcjonowanie w przyszłości. Granice powinny być "zrównoważone"- ani zbyt sztywne, ani na zasadzie "rób na co masz ochotę", bo... "można wszystko" -> może to powodować niepokój Dziecka, bo nie wie czego oczekuje Rodzic, nie wie co jest "dobre", a co "złe", bezpieczne i niebezpieczne; zdarza się, że Dziecko jest roszczeniowe, ma trudności w samokontroli sztywne -> utrudniają budowanie relacji z Dzieckiem, powodują dystans; Dziecko reaguje frustracją, buntuje się
#granice
Granice - czy są potrzebne?
Pojęcie "JA" w wieku przedszkolnym i szkolnym Jestem Ala. Mam 5 lat. Mam zielone oczy i brązowe włosy. Mieszkam z mamą, tatą i Izą. Mam psa i kota. -Dziecko charakteryzuje siebie biorąc pod uwagę kryteria zewnętrzne, np. rozmiar ciała, kolor włosów -używa stwierdzeń typu: "jestem szybki", "jestem mądry" -charakterystyka często związana z daną sytuacją Mam na imię Ala. Jestem koleżeńska i pomocna. W nauce nie idzie mi najlepiej, ale z w-fu mam najlepsze oceny z całej klasy. Zwykle jestem wesoła i myślę pozytywnie. -Dziecko opisuje siebie w sposób bardziej ogólny, abstrakcyjny -w opisie często porównuje się z innymi osobami, np. "jestem szybszy niż..." -coraz częściej zwraca uwagę na wewnętrzne wartości, przekonania
#przedszkole
#indywidualność
JA w przedszkolu i szkole
Kierunek: LOGOPEDA! Kiedy należy skonsultować się ze specjalistą Jeżeli Dziecko nie wskazuje. Obserwujemy brak wspólnego pola uwagi. Gdy Maluch nie reaguje na polecenia. Mamy wrażenie, że nie zawsze rozumie gdy coś do Niego mówimy. Występuje brak reakcji na imię. Kiedy wysuwa język między zęby. Nie domyka buzi podczas snu, zabawy- oddycha torem ustnym. Obserwujemy ubogi, nieadekwatny do wieku, zasób słownictwa. ZAWSZE! Kiedy Rodzic ma jakiekolwiek podejrzenia, że rozwój mowy, komunikacji Jego Dziecka nie jest prawidłowy. Nie wymawia prawidłowo głosek, między innymi: -3 -latek: ś, ź, ć, dź -4 - latek: s, z, c, dz, l -5 - latek: sz, ż, cz, dż -5 / 6- latek: r Istnieją inne nieprawidłowości w realizacji dźwięków mowy, np. zniekształcenia, "opuszc zanie" głosek. *normy rozwojowe w poprzednich postach
#logopeda
Kiedy do logopedy?
Nauka wydmuchiwania nosa Należy ją zacząć gdy Dziecko NIE ma kataru! Uczymy dmuchania buzią Jest to łatwiejsze do pokazania Dziecku. Zwłaszcza, że często jest już Ono przyzwyczajone do obserwowania tej czynności czy podejmowania prób dmuchania, np. baniek mydlanych. Kiedy Dziecko opanuje czynność dmuchania buzią uczymy dmuchania nosem. Warto dmuchać na coś, np. piórka, papierowe kulki, itp. Dziecku będzie łatwiej zrozumieć i zauważyć kiedy dmucha jeśli wywoła to jakąś zmianę- poruszenie papierka czy innego przedmiotu. Dzieci uczą się przez naśladownictwo, więc warto pokazać jak my wycieramy nos. Pokazujemy Dziecku jak wyciągnąć, rozłożyć i przyłożyć do nosa chusteczkę. Gdy Dziecko zdobędzie umiejętność dmuchania nosem uczymy Je dociskania raz jednej, raz drugiej dziurki. Wydmuchiwanie obu dziurek na raz nie jest prawidłowe.
#nauka
Nauka wydmuchiwania nosa
NIE wszyscy ludzie muszą być TACY SAMI! Brzmi jak oczywistość? A jednak oczywistością dla wielu osób nie jest. Jeśli ktoś... MYŚLI INACZEJ, CZUJE INACZEJ, DZIAŁA INACZEJ to NIE znaczy, że myśli, czuje i działa gorzej. Nie ma "złotych środków’’, "cudownych rozwiązań’’, "najlepszego stylu życia’’. Najlepszy sposób na życie to ten, kiedy jesteśmy szczęśliwi, kiedy nikogo swoim zachowaniem nie krzywdzimy, ani nikt nie krzywdzi nas. W czasach kiedy tak głośno mówimy o tym, że indywidualność jest ważna, że powinniśmy się wyróżniać nadal co jakiś czas rzucamy stereotypami dotyczącymi stylu życia, zachowań czy osobowości. Czy terapeuta ma prawo mówić Rodzicowi, że jego sposób wychowywania Dziecka jest całkowicie nieprawidłowy? NIE. Bo... -nie jest  w danej sytuacji -nie doświadczył tego, czego doświadczają poszczególni członkowie rodziny A zatem...nie może być pewien, że to co proponuje na pewno jest najlepsze. Ale...Kiedy ma prawo powiedzieć STOP? Jeśli to co dzieje się w danej rodzinie wiąże się agresją, cierpieniem, poczuciem zagrożenia, itp. u któregokolwiek z członków Rodziny. Jeżeli. jednak rodzina, jednostka ma swój styl życia, który różni się od tego, który jest zgodny ze stereotypem (a przy tym nikomu nie dzieje się krzywda) to rozmawiajmy, jeśli ktoś tego oczekuje- doradźmy, ale nie krytykujmy i nie narzucajmy.
#indywidualność
Nie tacy sami
O przytulaniu... Międzynarodowy Dzień Przytulania wypada 31 stycznia. Jak działa przytulanie? -dzięki niemu wzrasta poziom serotoniny, czyli tzw. "hormonu szczęścia" -powoduje wydzielanie się oksytocyny, która może wpływać na poczucie zaufania, więzi -daje poczucie bezpieczeństwa, zaspokaja potrzebę dotyku, bliskości -obniża ciśnienie krwi i zmniejsza poziom kortyzolu, co w konsekwencji powoduje mniejsze odczuwanie stresu -pozwala na wyrażanie emocji jakimi obdarzamy daną osobę Dodatkowo rytm serca drugiej osoby, w połączeniu z dotykiem może wywoływać stan błogości, wyciszenia...
#przytulanie
O przytulaniu
Ortodontycznie, logopedycznie... Istnieją czynniki biorące udział zarówno w powstawaniu wad zgryzu, jak i wad wymowy. Wówczas terapia logopedyczna może mieć ścisły związek z leczeniem ortodontycznym. Do nieprawidłowości w obrębie narządu żucia i powstawania wad zgryzu mogą przyczynić się szkodliwe, często nieuświadomione nawyki (parafunkcje). Między innymi: -ssanie palca (nieadekwatnie do wieku; należy różnicować z Mouthing) -nieadekwatne do wieku ssanie smoczka -wciąganie dolnej wargi, zagryzanie jej -zgrzytanie zębami -obgryzanie przedmiotów, np. ołówków, długopisów, itp. -częste podpieranie ręką kąta żuchwy lub brody Działania profilaktyczne: 1.U Niemowlaka: -stosowanie odpowiednio dobranego smoczka -odpowiednia pozycja podczas karmienia 2.U Starszaka -adekwatne do wieku wprowadzanie pokarmów twardych, typu: jabłko, skórka od chleba -typ połykania właściwy do wieku (czy nie występuje połykanie z niewłaściwą pozycją języka?) - w przypadku częstego oddychania przez usta kontrola laryngologiczna - w przypadku występowania parafunkcji konsultacja logopedyczna
#logopeda
Ortodontycznie, logopedycznie...
Mija czas, płynie czas... Czyli trochę o presji. Skąd ta presja? Jej źródłem mogą być inni ludzie, codzienne sytuacje jak również my sami ("będę idealny!"). Negatywne skutki? STRES!!! Często stawiamy sobie cele, których nie możemy w danym momencie życia zrealizować. Nie mamy czasu na odpoczynek "goniąc" za naszym postanowieniem. Rodzicom zdarza się stawiać "wysoką poprzeczkę" swoim Dzieciom- czasem taką, którą trudno przeskoczyć. "Recepta" na presję 1. Nie musisz robić wszystkiego idealnie! Nie ma ludzi, którzy się nie mylą. Dlatego warto dawać sobie przyzwolenie na to, że czasem możemy popełniać błędy i nie zadręczać się gdy ma to miejsce. 2. Myślenie "chcę" zamiast "muszę". To w jaki sposób myślimy wiąże się bezpośrednio z odczuwanymi przez nas emocjami. Jeśli decydujemy się na realizację celu ważne jest żebyśmy potrafili czerpać z tego przyjemność. 3. Odpoczynek to podstawa! By osiągać sukcesy organizm potrzebuje czasu na regenerację. Jeśli nie znajdziemy czasu na relaks trudno będzie nam odnaleźć siły na dalszą pracę.
#emocje
Presja
Profilaktyka logopedyczna na co dzień. Stwarzajmy sytuacje sprzyjające komunikacji Dla Malucha główną motywacją do mówienia jest fakt, że Jego komunikaty powodują reakcję- czyli przede wszystkim zaspokajają potrzeby. Zatem w sytuacji gdy widzimy, że Dziecko chce na przykład auto warto wskazać na daną rzecz palcem (*wskazywanie, budowanie wspólnego pola uwagi) i zapytać: "Chcesz auto?". Warto wcześniej umieścić lubiany przez Dziecko przedmiot trochę wyżej, tak by jeśli chce go dostać potrzebowało naszej pomocy. Aby komunikacja lepiej się rozwijała bardzo ważna jest motywacja! *3- latek na zdjęciu to tylko przykład. Oczywiście papki powinny być już wycofane znacznie wcześniej. Istotne jest również pożegnanie kubków niekapków na rzecz otwartych kubków. Opisywanie otoczenia Dla rozwoju mowy ważne jest poznawanie rzeczy w naturalnych warunkach. Aby wspomóc rozwój Malucha warto wobec tego opisywać to co w danej chwili widzimy, czym się bawimy. Na przykład na spacerze wskazujemy na niebo i mówimy: "O, leci samolot!". Zwróćmy uwagę na jedzenie Wiele mięśni związanych z czynnością jedzenia uczestniczy również w mówieniu. Adekwatnie do etapu rozwoju Dziecka należy rozszerzać dietę, wprowadzając pokarmy, dzięki którym mięśnie narządów aparatu artykulacyjnego będą musiały trochę bardziej "popracować" by sobie z nimi poradzić.
#logopeda
#nauka
Profilaktyka logopedyczna
Pytania Kiedy się pojawiają? Dlaczego są ważne? Jak ćwiczyć? Umiejętność zadawania pytań jest bardzo ważnym elementem w rozwoju Dziecka.. Pierwsze pytania, typu "Co?" pojawiają się w 2 r.ż. "Wiek pytań" przypada natomiast na drugą połowę 3 r.ż. (pojawiają się często, są bardziej zróżnicowane; typu A dlaczego?). Dlaczego są tak ważne? -pytania pomagają w poszerzaniu wiedzy Dziecka na temat otaczającej Je rzeczywistości -dialog jest bardzo istotny w budowaniu relacji z innymi osobami -budowanie pytań wiąże się z rozwojem umiejętności językowych Jak ćwiczyć budowanie pytań w zabawie? Budowanie pytań można ćwiczyć w zabawach tematycznych, np. odgrywać scenkę w sklepie, wizytę u lekarza, czy scenkę w restauracji (składanie zamówienia, pytanie o dostępne dania). Dobrym pomysłem jest także zabawa pluszakami, pacynkami, które ze sobą rozmawiają (np. jedna pacynka może zapytać drugą jak się czuje, co robiła, itd.).
#nauka
Pytania
Rodzic vs diagnoza... Fazy reakcji Rodziców na diagnozę autyzmu (w oparciu o: Pisula) 1.Opłakiwania i protestu –jako doświadczenie niespełnienia oczekiwań i pragnień związanych z Dzieckiem, poczucie swojej bezradności 2. Zaprzeczenia- wyparcie diagnozy 3. Obawy o przyszłość Dziecka 4. Przepracowanie dotychczasowego postępowania, podejmowanie prób dostosowywania się do sytuacji 5. Statyczny, chroniczny smutek z jednoczesnym indywidualnym radzeniem sobie z diagnozą Fazy przeżyć Rodziców (w oparciu o: Kościelska, Maciarz, Twardowski) 1.Szoku – trudności w przyjęciu diagnozy, zaprzeczanie 2.Kryzysu emocjonalnego (rozpaczy lub depresji) 3.Pozornego przystosowania się 4.Konstruktywnego przystosowania się do sytuacji Rodzic Dziecka podczas diagnozy i tuż po jej otrzymaniu MA PRAWO odczuwać niepokój, stres. Ważne jednak by w takich momentach korzystać z pomocy specjalistów, grup wsparcia dla Rodziców, itd. Silny Rodzic- to silne Dziecko!
#autyzm
Rodzic vs diagnoza
Rola zabawy we wspieraniu rozwoju mowy Dziecka Dziecko musi widzieć celowość mówienia Powtarzanie kolejnych sylab, głosek, które nie mają znaczenia ,Dziecko odbiera jako czynność pozbawioną sensu. Jeśli coś nie ma celu- nie jest intersujące, a motywacja spada. Zamiast tego lepiej "wplatać" dźwięki w zabawę, np. "O, budujesz! Wkręcamy śrubki wiertarką: wr, wr,wr". Dobre samopoczucie zwiększa możliwości przyswajania wiedzy Jak wiadomo, Dziecko prezentuje swoje umiejętności wtedy, kiedy czuje się bezpiecznie, komfortowo- zabawa wpływa na budowanie takiej atmosfery. Mówienie to zaspokojenie jakiejś potrzeby Jeśli wypowiadane dźwięki zaspokajają jakąś potrzebę wzrasta chęć by powtórzyć działanie. To trochę tak jak w pracy- wypłata pomaga w podejmowaniu kolejnych działań. Zabawa wpływa też na inne aspekty rozwoju Dziecka Zabawa może wspierać również rozwój umiejętności społecznych, typu dzielenie, współdziałanie. Pozytywnie wpływa na rozwój wyobraźni, logicznego myślenia, przewidywania skutków podejmowanych działań. Może też wspierać rozwój dużej, małej motoryki. Oraz- w zależności od rodzaju- szereg innych, niewymienionych
#zabawa
#nauka
#mówienie
Rola zabawy we wspieraniu rozwoju mowy Dziecka
Sekwencje. Jak ćwiczyć? Sekwencje to ciąg elementów, czynności, znaków ułożonych według określonej reguły. Na podstawie przeanalizowania wcześniejszego ułożenia symboli jesteśmy w stanie przewidzieć co powinno znaleźć się na kolejnych pozycjach. Ćwiczenia układania sekwencji doskonalą umiejętność logicznego myślenia, wspomagają rozwój umiejętności językowych oraz przygotowują do nauki pisania i czytania. Etapy ćwiczenia sekwencji: 1. Naśladowanie sekwencji To najłatwiejszy sposób na ćwiczenie sekwencji. Terapeuta/ Rodzic układa sekwencję (na początku 2-elementową), a zadaniem Dziecka jest jej odwzorowanie poniżej podanego wzoru. 2. Kontynuowanie sekwencji Terapeuta/ Rodzic układa sekwencję i pozostawia Dziecku kilka elementów do dołożenia. Pyta co będzie dalej. 3. Uzupełnianie sekwencji Dziecko ma za zadanie odgadnięcie jakiego elementu brakuje w ułożonej sekwencji i dopasowanie go.
#nauka
Sekwencje
Ssanie kciuka Może ono wynikać między innymi z następujących powodów: -chęć rozładowania przez Dziecko napięcia emocjonalnego (to sposób na uspokojenie, wyciszenie) -potrzeba silniejszych bodźców sensorycznych w obrębie jamy ustnej -nawyk Ssanie kciuka może powodować: -kształtowanie się nieprawidłowego zgryzu -namnażanie bakterii w jamie ustnej, w związku z ich przenoszeniem z rąk do buzi -osłabienie mięśni warg -przetrwały niemowlęcy typ połykania Należy jednak pamiętać, że nie zawsze wkładanie palca do buzi to nieprawidłowość. W rozwoju Dziecka występuje tzw. okres Mouthing (to stymulacjai eksploracja jamy ustnej, która ma znaczenie w kontekście rozszerzania diety, akceptowania przez Dziecko różnych struktur pokarmów. Jeśli Rodzic zauważy u swojego Dziecka trudności w tym obszarze (wykraczające poza okres Mouthing- normę) warto skonsultować się ze specjalistą.
#kciuk
Ssanie kciuka
Stymulowanie rozwoju mowy Dziecka na co dzień Nazywanie czynności wykonywanych razem z Dzieckiem. Na przykład podczas wspólnego gotowania, sprzątania. Nazywanie tego, czym Dziecko interesuje się w danej chwili. Jeśli Maluch jest czymś zainteresowany to znaczy, że dany obiekt, zjawisko wzbudziło u Niego silne emocje. Mózg ludzki działa w taki sposób, iż lepiej zapamiętuje to, co jest nacechowane emocjonalnie- dlatego warto wówczas nazwać sytuację. Kontynuowanie rozpoczętego przez Dziecko tematu. Jeśli Maluch mówi o czymś warto włączyć się w dialog, wykazać zainteresowanie, zadać dodatkowe pytania. Dla większości Dzieci uwaga Dorosłych ma bardzo duże znaczenie i jeśli jakieś zachowanie ją powoduje- powielają je. W interakcji z Maluchami używanie onomatopei połączone z nazywaniem obiektu, np. "O, to kura! Kura mówi: ko ko"; "Jedzie auto. Robi brum brum".
#nauka
#mówienie
Stymulowanie rozwoju mowy dziecka
Dlaczego zabawa tematyczna jest tak ważna? Zabawa tematyczna pojawia się w rozwoju Dziecka około 4 roku życia. Dziecko przyjmuje i odgrywa rolę. To zabawy typu w "policjanta i złodzieja", "lekarza i pacjenta", "mamę i tatę". Dlaczego są ważne? • Uczą ról społecznych • Wspomagają rozwój językowy • Poszerzają wiedzę Dziecka o świecie Zatem warto zachęcać Dziecko do wspólnej zabawy tematycznej. Jeśli występują w tym zakresie jakieś trudności można na przykład: • omówić wcześniej daną zabawę wykorzystując w tym celu zdjęcia, obrazki: opowiadając co się na nich dzieje, np. "Pielęgniarka ma strzykawkę. Jeśli ktoś jest chory może zrobić nią zastrzyk’’ • układając historyjki obrazkowe, na podstawie których można następnie odegrać sekwencję przedstawionych zdarzeń, np. wizyta u fryzjera: 1.Wchodzi dziecko-> 2.Siada na fotelu-> 3.Rozmawia z fryzjerem o nowej fryzurze-> 4.Fryzjer obcina włosy ŻYCZĘ PRZYJEMNEJ ZABAWY!
#zabawa
Zabawa tematyczna
W co można się bawić z Trzylatkiem? Śpiewanki- pokazywanki Nawet jeśli nie potraficie śpiewać spróbujcie wpleść w zabawę piosenki. Dzieci są bardzo wdzięczną grupą słuchaczy, która nie skrytykuje lekkiego fałszowania. Natomiast wspólne śpiewanie połączone z ruchem, naśladowaniem to nie tylko przyjemna, ale również bardzo rozwijająca zabawa Układanie sekwencji Można na przykład stworzyć sekwencję podczas budowania z klocków (zielony, czerwony, niebieski, zielony, czerwony...), nawlekania koralików (podobnie jak z klockami) lub w czasie zabawy w gotowanie (np. jabłko, bułka, jabłko, bułka...). Zabawy tematyczne- zdecydowanie tak! Spędzając czas z Trzylatkiem nie można zapomnieć o zabawach tematycznych. Chodzi tu między innymi o zabawę w sklep, lekarza, itd. Kategoryzowanie Dzielenie przedmiotów według barw, kształtów lub- trudniejsza wersja- przeznaczenia, użycia (np. podczas zabawy mebelkami dla lalek możemy kategoryzować je według tego które przedmioty pasują do kuchni, które do łazienki, itd.). Prace plastyczne Nawet jeśli Dziecko nie lubi malować kredkami można "przemycić’’ tego rodzaju zabawy wykorzystując farby paluszkowe, malowanie wodą, gąbką czy magicznymi flamastrami- atrakcyjność używanych przedmiotów może przekonać nawet tych najbardziej niechętnych
#trzylatek
Zabawy z 3-latkiem
Dzielenie się
#dzielenie
Dzielenie się
Głos
#głos
Głos!
Jak pożegnać smoczek
#smoczek
Jak pożegnać smoczek?
Jak przekształcić ćwiczenia w zabawę
#zabawa
#nauka
Jak przekształcić ćwiczenia w zabawę?
Jak wspomagać Dziecko w nauce pisania
#nauka
Jak wspomagać Dziecko w nauce pisania?
"Jak zachęcić Dziecko do mówienia"
#mówienie
#nauka
Jak zachęcić Dziecko do mówienia?
"Jak zrobić coś z niczego"
#nauka
Jak zrobić coś z niczego?
"Lateralizacja-jak sprawdzić"
#lateralizacja
Lateralizacja - jak sprawdzić?
"Lęk separacyjny"
#lęk
#emocje
Lęk separacyjny
"Lęk w różnych okresach życia"
#lęk
#emocje
Lęk w różnych okresach życia
"Mutyzm wybiórczy"
#mutyzm
Mutyzm wybiórczy
"Nadmierna kontrola Dorosłych- jakie ma konsekwencje"
#kontrola
Nadmierna kontrola Dorosłych - jakie ma konsekwencje?
"Napięcie"
#emocje
Napięcie
"Naturalny proces uczenia się – zasady obowiązujące nie tylko w szkole"
#nauka
#przedszkole
Naturalny proces uczenia się – zasady obowiązujące nie tylko w szkole
"Percepcja słuchowa"
#nauka
#słuch
Percepcja słuchowa
"Perfekcjonizm"
#perfekcjonizm
Perfekcjonizm - jak go rozpoznać?
"Perfekcjonizm"
#perfekcjonizm
Perfekcjonizm - skąd się bierze i jakie są jego konsekwencje?
"Perfekcjonizm"
#perfekcjonizm
Perfekcjonizm mniej perfekcyjny - czyli co zrobić, by żyło się lepiej
"Potrzeby- w oparciu o piramidę potrzeb Maslowa"
#emocje
Potrzeby - w oparciu o piramidę potrzeb Maslowa
"Rozwijanie słownika- zabawy z przedmiotami"
#mówienie
#zabawa
Rozwijanie słownika - zabawy z przedmiotami
"Rozwód- czy może pomóc dziecku"
#rozwód
Rozwód - czy może pomóc dziecku?
"Rozwój dużej motoryki od 12 miesięcy do 3 lat"
#motoryka
#rozwój
Rozwój dużej motoryki od 12 miesięcy do 3 lat
"Rozwój emocjonalny"
#emocje
#rozwój
Rozwój emocjonalny
"Rozwój mowy- co ma wpływ"
#mówienie
#rozwój
Rozwój mowy - co ma wpływ?
"Rozwój mowy dziecka 0- 2 lata"
#mówienie
#rozwój
Rozwój mowy dziecka 0-2 lata
"Rozwój myślenia"
#rozwój
Rozwój myślenia
"Rozwój poczucia JA"
#rozwój
#indywidualność
Rozwój poczucia JA
"Rozwój rysunku"
#rozwój
Rozwój rysunku
"Rozwój samoobsługi ubieranie 1-3 lata"
#samoobsługa
#rozwój
Rozwój samoobsługi: ubieranie 1-3 lata
"Rozwój samoobsługi ubieranie 4-6 lat"
#samoobsługa
#rozwój
Rozwój samoobsługi: ubieranie 4-6 lat
"Rozwój słuchu od 0 do 36 mż"
#rozwój
#słuch
Rozwój słuchu od 0 do 36 mż
"Rozwój sprawności rąk"
#rozwój
#motoryka
Rozwój sprawności rąk
"Rozwój wzroku"
#rozwój
Rozwój wzroku
"Rozwój zabawy"
#rozwój
#zabawa
Rozwój zabawy
"Skoncentruj się"
#koncentracja
Skoncentruj się!
"Smoczek- wyrzucić czy zastąpić"
#smoczek
Smoczek - wyrzucić czy zastąpić?
"Strach i lęk"
#lęk
#emocje
Strach i lęk
"Strategie pamięciowe"
#nauka
Strategie pamięciowe
"Stymulowanie rozwoju mowy Dziecka na co dzień"
#rozwój
#nauka
#mówienie
Stymulowanie rozwoju mowy Dziecka na co dzień
"Teoria umysłu"
#nauka
Teoria umysłu
"Terapeutyczne sprzątanie"
#sprzątanie
Terapeutyczne sprzątanie
"To, co myslimy wpływa na to jak się czujemy"
#emocje
To, co myślimy wpływa na to, jak się czujemy
"Trudności Dziecka ze spektrum autyzmu"
#autyzm
Trudności Dziecka ze spektrum autyzmu
"Uczenie się gramatyki może być dobrą zabawą"
#nauka
#zabawa
Uczenie się gramatyki może być dobrą zabawą
"Utrwalanie ćwiczeń w domu"
#nauka
Utrwalanie ćwiczeń w domu
"Wędzidełko podjęzykowe- skrócone czy nie"
#wędzidełko
Wędzidełko podjęzykowe - skrócone czy nie
"Wysoka wrażliwość- co to"
#wrażliwość
#emocje
Wysoka wrażliwość - co to?
"Wysoko Wrażliwe Dziecko - wspierania"
#wrażliwość
#emocje
Wysoko Wrażliwe Dziecko - wspieranie
"Zabawy mała motoryka"
#zabawa
#motoryka
#nauka
W co się bawić, aby poćwiczyć małą motorykę
"Zasypianie – czyli jak sprawić by wieczory stały się łatwiejsze"
#zasypianie
Zasypianie – czyli jak sprawić, by wieczory stały się łatwiejsze
"Złość- zabraniać czy zaakceptować"
#emocje
Złość - zabraniać czy zaakceptować